Пропускане към основното съдържание

Методика на Берта Бобат

Методика на Берта Бобат
Работи се на базата на рефлексите у децата,като се следи появата и изчезването на различните рефлекси в определен период от живота на детето.Едни от рефлексите се стимулират а други се подтискат,прилага се в ранните месеци след раждането с цел възстановяване в рамките на нормалния им термин,то допринася за сформирането на нормална двигателна активност,ние проследяваме появяването и изчезването на различните рефлекси в определен период от 0 до 1г.в.
1.Сукателен рефлекс-детето се ражда с него и се запазва нормално до 1г.в. и след това трябва да изчезне.
2.Хоботков рефлекс-при бърз лек удър в/у устните се издават напред като хоботче, до 2-3 м е нормален.
3.Рефлекс на Кус Маул-при поглаждане в областта на устния ъгъл,без да се докосват устните се получава отпускане на устните,отклоняване на езика и обръщане на главата към страната на поглаждането,този рефлекс е най-силно развит 30мин преди кърмене. Той се предизвиква и ако се натисне средата на горната устна,тогава главичката се повдига нагоре,а при натиск в средата на долна устна главата се навежда надолу,долна челюст се отпуска.
4.Рефлекс на Бабкин-дланно-устен рефлекс-при натиск в/у тенъра се получава флексия на главата и отваряне на устата,силно изразен е в първите два месеца.През 3 м отзвучава този рефлекс,а при ДЦП може да се запази много дълго.
5.Защитен рефлекс-появява се след първите часове след раждането,при поставяне на бебето по корем то рефлексно обръща главата си настрани.При ДЦП-р-са не съществува и оставени по корем могат да се задушат тези деца.
6.Рефлекс на опората и автоматичната походка-ако детето се хване под мишниците и се повдигне нагоре то сгъва краката във всички стави.Когато го повдигнем и го оставим то ще стъпне на цяло стъпало и така стои,1-2 м е нормален р-са,а от 2-4м той изчезва и детето не извършва ходови движения.
7.Рефлекс на Бауер-р-са на пълзенето-нормален е до 4м,при ДЦП се запазва до 1г.в. а може и повече.
8.Хватателен р-с-при подаване на пръст то веднага го хваща.
9.Рефлекс на Робинзон-по-силно изразен хватателен р-с,то те хваща и като го вдигнем то увисва на два пръста.
10.Рефлекс на Моро-бебето се поставя в тилен лег и под него има чаршаф,при рязко издърпване на чаршафа то екстензира ръцете си.В тилен лег от двете страни на главата тупваме рязко и се получава екстензия на ръцете и флексия на краката.
11.Асиметричношийно тоничен р-с-трябва да се подтиска в детска възраст.
12.Симетричношийно тоничен р-с-трябва да се подтиска в детска възраст.
13.Рефлекс на Бабкин-при извеждане на детето от равновесие то екстензира ръдете си и се предпазва от падане,6м можем в тилен лег да изполваме този р-с,8м от страничен лег и след 1г.в. от стоеж.Децата от 1 до 1,5г.в. стабилизират походка,от 1,5 до 2г.в.-качване и слизане и до 2,5г.в. тичане.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Функционални изследвания и проби на ОДА

Функционални изследвания и проби на ОДА I.Динамометрия Представлява измерване на мускулната сила.Предимно се изследва мускулната сила на ръката,екстензорите на гърба и ДК.Измерването се извършва с динамометър.За измерване на м-лната сила на ръката се използва ръчен динамометър,от ИП-стоеж динамометъра се хваща в дланта,ръката е отпусната с екстензиран лакет,ръката се абдуцира 90º в РС и се стиска с всички сили и се привежда до тялото.Пробата се прави 3 пъти и се взема най-високата ст-ст.Извършва се двустранно-с лява и дясна ръка. Измерването на гръбните екстензори на ДК се извършва с телесен динамометър/рядко се използва/. II.Плантограма Измерва свода на ходилото.Има два диаметъра-надлъжен и напречен.При нормално ходило се стъпва на пета,външен ръб и пръсти,като до 3г.в.-плоскостъпието е физиологично.Свода на ходилото се оформя от тибиалната м-ра и от m.flexor pollicis longus.При претоварване,травми,фрактури на тазовата м-рата се получава плоско ходило/pes planus/.Може да има 1-ва

Ъглометрия

Ъглометрия Е метод за измерване на обема на движение в ставите,съществуват различни методи за измерване.Ние използваме системата SFTR -S/сагитална/-флексия и екстензия -F/фронтална/-абдукция и аддукция -T/трансверзална/-хоризонтална абдукция и аддукция -R/ротационна/-външна и вътрешна ротация Движенията в дадена равнина се отчитат с 3 числени ст-ти,изклюения правят само анкилозите. Средната ст-ст винаги бележим с 0 неутралната ИАП/исходна анатомична позиция/ на краиника.От тази ИП започва измерването,за всяка става ИП е различна. Пред 0 записваме далечните движения: -екстензия -абдукция -радиално отвеждане -супинация -външна ротация -дорзална флексия на стъпалото След 0 записваме близките движения: -флексия -аддукция -вътрешна ротация -пронация -улнарно отвеждане -плантарна флрксия Когато измерваме дадена става записваме равнината после ставата и накрая измерването и винаги го правим двустранно. /S-РС-екстензия 45º 0 флексия170º/ /F-РС-абдукция180º 0 аддукция30º

Що е Рехабилитация?

Що е Рехабилитация? Максимално възстановяване във всяко едно отношение на дадената личност.Тя е комплект от медикосоциални мероприятия насочени към предпазване от заболявания, към бързо възстановяване към застрашените от инвалидизация лица-които мериприятия започват да се осъществяват още от началото на патологичния процес, като продължават през целияпериод на заболяването и целят максимално възстановяване на психическите,физическите,социалните,професионалните и икономическите възможности на П. Основни принципи на рехабилитацията. 1.Рехабилитационните мероприятия трябва да започнат максимално рано, непосредствено след заболяването. 2.Непрекъснатост и етапност в провеждането на рехабилитационните мероприятия-целия процес да е верижен. 3.Комплексност в рехабилитационната програма-с включване на медицински,педагогически и социално-икономически занимания/професионални/+ ДЕЖ. 4.Индивидуален подход при определяне х-ра и обема на рехабилитационните мероприятия-в лечението трябва да бъдем