Спортове и елементи от спорта в Кинезитерапията
В Кт се използват тьй наречените локомоторни или приложни спортове.
1.Плуване
При него се използва подемната сила на водата,при него участват всички групи м-ли на трупа,на ГК и ДК.То се използва за увеличаване на м-ната сила.Увеличава се дихателната ф-ч и виталния капацитет,развива се гръдния кош,повишава се обмяната на в-вата,прилага се при ограничена подвижност на ставите-контрактури.Ако в ставата невъзможно движението-анкилоза/неподвижност/.То се използва също при заболявания на дихателната система и ССС,използва се при м-лна слабост-атрофия и пареза,изкривяване на гр.стълб и деформации на гр.кош.
2.Гребане
То развива основно гръбна,гръдна и коремна м-ра,също и ГК и ДК.Използва се за подобряване на ССС и дихателна система,повишава значително обмяната на в-вата,то се прилага при П след травми на ГК и раменен пояс,които са контузия,фрактура,луксация.При заболявания на ОДА,при разкъсване на сухожилие,м-л,възпалителни заболявания на ССС,дихателна система и НС.
3.Ходене със ски
Взема участие цялата м-ра,използва се за укрепване и закаляване на ор-зма.Повишаване на издръжливостта.В зависимост от начина на пързаляне и темпа различаваме средно и голямо натоварване.Използва се при П с невроза.Използва се за укрепване на сърдечния м-л,възстановяване на дихателната функция и общо тонизиране.
4.Пързаляне с кънки
Изисква се голяма кординация и равновесия,използва се за трениране на вестиболарния апарат,прилага се при П с невроза,гр.изкривявания,за общо укрепване и тонизиране на организма.
5.Колоездене
Участват м-лите на ДК/по-малко м-лите на ГК и м-лите натрупа/.Използва се повишаване на подвижността на ГС,КС и ТЗС.Прилага се при всички заболявания при които е нарушена подвижността на ДК.При него трябва да се избягва силното навеждане на трупа напред,тьй като се затруднява дишането и се натоварва ССС. Леките тръскания при него са полезни за повишаване на перисталтиката на червата-при атоничен запек.
6.Баскетбол
При него се използва хеърлянето на топка от място и от тичане или ходене.Използва се за да се подобри подвижността на РС,както и за целия ГК,има и тонизиращо деиствие.
7.Волеибол
Елементи за въстановяване на ГК и раменен пояс.
8.Тенис на маса
Използва се при ограничаване на подвижността на РС,ЛС и ГС.Използва се при заболявания на НС.
9.Федербал
Използва се за развитие на координацията и точността.Натоварва раменен пояс и ГК.
Игри използвани в Кт
Игрите представляват под вид на Кт,намират приложение при различни заболявания,целта им е да изведат П от подтиснатото му психично състояние,да отклонят вниманието му от болесния процес.Да отстранят отрицателните емоции вследствие на болестта.Игрите съдеистват за мобилизиране на силите и повишават интереса към оздравяването.
Класификация на игрите:
I.Според целта на задачите
1.Игри със забавен х-р-целта им е да разсеиват П,да премахнат скуката на П.
2.Специално насочени игри-организиращи игри:
-подготвителни
-с успокояващ х-р
II.Според анатомичния признак
1.Игри с основно участие на ГК
2.Игри с основно участие на ДК
3. Игри с основно участие на трупа
4.Игри с общо въздеиствие/общоразвиващи/
III.Игри според броя на участниците
1.Индивидуални
2.Групови
-игри при които няма отбори,но у играчите има обща цел,разделят се на групи и се състезават
-играчите се разделят на отбори-играта се провежда при равни условия има и състезателен х-р
IV.Игри според изпълнението и движението
1.Статични-игри намясто-П не променя положението си спрямо обкръжението,движи само определена част от тялото си.Тези игри имат най-малко физическо натоварване,но при тях се натоварва НС.Използват се шах,табла,карти.
2.Полуподвижни игри-тялото на играчите непрекъснато се променя,физическото натоварване е умерено,изходната позиция може да е стоеж,седеж,ходене.
3.Подвижни игри-П през цялото време променя положението си-тук спадат спортните игри,те имат състезателен х-р и физическото наторване е голямо,понякога натоварват и емоионалното си състояние,превъзбуждат П,използват се за долекуване и в курортно-санаториални условия.
Форми на Кт
Те са различни,определят се от вида Кт и състоянието на П,зависят от болестния процес,от средата,от целта и от мястото на провеждане.Различаваме следните форми:
1.Лечебна процедура-основна форма за провеждане на всички видове Кт,за осъществяване на лечебни и профилактични цели.Активна,пасивна-масаж,подводни процедури и физио процедури.
2.ЛФК процедура-тя е най-честата форма на Кт,основно значение тук има въздеиствието на физическите упръжнения в/у организма в лечебната физкултура за отчитане на физическото натоварване се използва пулсовата крива.Пулса се измерва в началото на процедурата,в първата ¼ на процедурата той се покачва,след това имаме задържане в средата-плато,а може и с един връх или два върха,в последната част не трябва да е под изходното състояние,той трябва да се повиши .Не трябва да се допусне прекомерно увеличаване на пулса.Лечебната процедура има 3 части:
-уводна
-основна
-заключителна
а)уводна-заема началото на процедурата,целта е да се подготви П за предстоящото физическо натоварване,може да се започва със строеви упр.,при групова ЛФК,дават се упр. за м-ли,които в последствие ще падне натоварването,тази част от процедурата заема о/о 20%-25% от общото време на процедурата,като има за цел да съсредоточи внимането на П,да обучи П в правилно дишане и фазите на вдишване и издишване.
б)основна-обхваща най-голяма част от процедурата о/о 70%,тук се осъществяват основните лечебни задачи,дават се специални упр.-целенасочени,дават се аналитини упр за съответния м-л или м-лна група.Упр. трябва да се подбират в зависимост от тяхното въздеиствие,така че пулсовата крива да е с най-висок връх в средата на основната част,когато процедурата е с един връх.Ако има 2 върха,вторият не трябва да изпреварва първия.
в)заключителна-обхваща последните 5%-15% от процедурата,дават се заключителни елементи,прости упр.,които се редуват с дихателни упр.,при което пулсовата крива почти да се доближи до изходната точка-максимум 10 повече или до изходните.
3.Игрова ЛФК-това е форма на Кт,която намира най-голямо приложение при децата,използва се играта като средство за лечение,използваме игри които да са съобразени е целта на задачите,използват се специално оборудвани детски кътове, където детето трябва да извърши движението.Най-важно е да им хареса,да го завладеем,да не плаче по време на процедурата.
4.Хигиенна гимнастика-изпълнява се както от болни така и от здрави хора има за цел да се подобри функционалното състояние на ор-зма,има общо въздеиствие,може да се провежда в различно време на деня:
-сутрин-УХГ-има за цел да по-бързо снемане на задръжните процеси от кората на ГМ
-след съня хигиенната гимнастика-тя може да да се провежда индивидуално или групово,употребяват се 3 форми на хигиенна гимнастика.
а)прекъсната УХГ-прави се пауза м/у упр. и повече дихателни упр.,натоварването е малко,подходяща е за болни и за лежащо болни.
б)непрекъсната УХГ-без пауза м/у упр. при нея следим за правилно дишане, натоварването е значително и се използва при здрави хора.
в)смесена УХГ-част от упр. са с пауза а други без пауза,натоварването е умерено. Използва се за болни.
В Кт се използват тьй наречените локомоторни или приложни спортове.
1.Плуване
При него се използва подемната сила на водата,при него участват всички групи м-ли на трупа,на ГК и ДК.То се използва за увеличаване на м-ната сила.Увеличава се дихателната ф-ч и виталния капацитет,развива се гръдния кош,повишава се обмяната на в-вата,прилага се при ограничена подвижност на ставите-контрактури.Ако в ставата невъзможно движението-анкилоза/неподвижност/.То се използва също при заболявания на дихателната система и ССС,използва се при м-лна слабост-атрофия и пареза,изкривяване на гр.стълб и деформации на гр.кош.
2.Гребане
То развива основно гръбна,гръдна и коремна м-ра,също и ГК и ДК.Използва се за подобряване на ССС и дихателна система,повишава значително обмяната на в-вата,то се прилага при П след травми на ГК и раменен пояс,които са контузия,фрактура,луксация.При заболявания на ОДА,при разкъсване на сухожилие,м-л,възпалителни заболявания на ССС,дихателна система и НС.
3.Ходене със ски
Взема участие цялата м-ра,използва се за укрепване и закаляване на ор-зма.Повишаване на издръжливостта.В зависимост от начина на пързаляне и темпа различаваме средно и голямо натоварване.Използва се при П с невроза.Използва се за укрепване на сърдечния м-л,възстановяване на дихателната функция и общо тонизиране.
4.Пързаляне с кънки
Изисква се голяма кординация и равновесия,използва се за трениране на вестиболарния апарат,прилага се при П с невроза,гр.изкривявания,за общо укрепване и тонизиране на организма.
5.Колоездене
Участват м-лите на ДК/по-малко м-лите на ГК и м-лите натрупа/.Използва се повишаване на подвижността на ГС,КС и ТЗС.Прилага се при всички заболявания при които е нарушена подвижността на ДК.При него трябва да се избягва силното навеждане на трупа напред,тьй като се затруднява дишането и се натоварва ССС. Леките тръскания при него са полезни за повишаване на перисталтиката на червата-при атоничен запек.
6.Баскетбол
При него се използва хеърлянето на топка от място и от тичане или ходене.Използва се за да се подобри подвижността на РС,както и за целия ГК,има и тонизиращо деиствие.
7.Волеибол
Елементи за въстановяване на ГК и раменен пояс.
8.Тенис на маса
Използва се при ограничаване на подвижността на РС,ЛС и ГС.Използва се при заболявания на НС.
9.Федербал
Използва се за развитие на координацията и точността.Натоварва раменен пояс и ГК.
Игри използвани в Кт
Игрите представляват под вид на Кт,намират приложение при различни заболявания,целта им е да изведат П от подтиснатото му психично състояние,да отклонят вниманието му от болесния процес.Да отстранят отрицателните емоции вследствие на болестта.Игрите съдеистват за мобилизиране на силите и повишават интереса към оздравяването.
Класификация на игрите:
I.Според целта на задачите
1.Игри със забавен х-р-целта им е да разсеиват П,да премахнат скуката на П.
2.Специално насочени игри-организиращи игри:
-подготвителни
-с успокояващ х-р
II.Според анатомичния признак
1.Игри с основно участие на ГК
2.Игри с основно участие на ДК
3. Игри с основно участие на трупа
4.Игри с общо въздеиствие/общоразвиващи/
III.Игри според броя на участниците
1.Индивидуални
2.Групови
-игри при които няма отбори,но у играчите има обща цел,разделят се на групи и се състезават
-играчите се разделят на отбори-играта се провежда при равни условия има и състезателен х-р
IV.Игри според изпълнението и движението
1.Статични-игри намясто-П не променя положението си спрямо обкръжението,движи само определена част от тялото си.Тези игри имат най-малко физическо натоварване,но при тях се натоварва НС.Използват се шах,табла,карти.
2.Полуподвижни игри-тялото на играчите непрекъснато се променя,физическото натоварване е умерено,изходната позиция може да е стоеж,седеж,ходене.
3.Подвижни игри-П през цялото време променя положението си-тук спадат спортните игри,те имат състезателен х-р и физическото наторване е голямо,понякога натоварват и емоионалното си състояние,превъзбуждат П,използват се за долекуване и в курортно-санаториални условия.
Форми на Кт
Те са различни,определят се от вида Кт и състоянието на П,зависят от болестния процес,от средата,от целта и от мястото на провеждане.Различаваме следните форми:
1.Лечебна процедура-основна форма за провеждане на всички видове Кт,за осъществяване на лечебни и профилактични цели.Активна,пасивна-масаж,подводни процедури и физио процедури.
2.ЛФК процедура-тя е най-честата форма на Кт,основно значение тук има въздеиствието на физическите упръжнения в/у организма в лечебната физкултура за отчитане на физическото натоварване се използва пулсовата крива.Пулса се измерва в началото на процедурата,в първата ¼ на процедурата той се покачва,след това имаме задържане в средата-плато,а може и с един връх или два върха,в последната част не трябва да е под изходното състояние,той трябва да се повиши .Не трябва да се допусне прекомерно увеличаване на пулса.Лечебната процедура има 3 части:
-уводна
-основна
-заключителна
а)уводна-заема началото на процедурата,целта е да се подготви П за предстоящото физическо натоварване,може да се започва със строеви упр.,при групова ЛФК,дават се упр. за м-ли,които в последствие ще падне натоварването,тази част от процедурата заема о/о 20%-25% от общото време на процедурата,като има за цел да съсредоточи внимането на П,да обучи П в правилно дишане и фазите на вдишване и издишване.
б)основна-обхваща най-голяма част от процедурата о/о 70%,тук се осъществяват основните лечебни задачи,дават се специални упр.-целенасочени,дават се аналитини упр за съответния м-л или м-лна група.Упр. трябва да се подбират в зависимост от тяхното въздеиствие,така че пулсовата крива да е с най-висок връх в средата на основната част,когато процедурата е с един връх.Ако има 2 върха,вторият не трябва да изпреварва първия.
в)заключителна-обхваща последните 5%-15% от процедурата,дават се заключителни елементи,прости упр.,които се редуват с дихателни упр.,при което пулсовата крива почти да се доближи до изходната точка-максимум 10 повече или до изходните.
3.Игрова ЛФК-това е форма на Кт,която намира най-голямо приложение при децата,използва се играта като средство за лечение,използваме игри които да са съобразени е целта на задачите,използват се специално оборудвани детски кътове, където детето трябва да извърши движението.Най-важно е да им хареса,да го завладеем,да не плаче по време на процедурата.
4.Хигиенна гимнастика-изпълнява се както от болни така и от здрави хора има за цел да се подобри функционалното състояние на ор-зма,има общо въздеиствие,може да се провежда в различно време на деня:
-сутрин-УХГ-има за цел да по-бързо снемане на задръжните процеси от кората на ГМ
-след съня хигиенната гимнастика-тя може да да се провежда индивидуално или групово,употребяват се 3 форми на хигиенна гимнастика.
а)прекъсната УХГ-прави се пауза м/у упр. и повече дихателни упр.,натоварването е малко,подходяща е за болни и за лежащо болни.
б)непрекъсната УХГ-без пауза м/у упр. при нея следим за правилно дишане, натоварването е значително и се използва при здрави хора.
в)смесена УХГ-част от упр. са с пауза а други без пауза,натоварването е умерено. Използва се за болни.
Коментари
Публикуване на коментар